Ja, vi går rakt på sak tycker jag. Här kommer TV-året 2010:


Årets bästa serie: House

Kvar på tronen sen förra året hittar vi återigen House. Trots att serien nu är inne på sjunde säsongen lyckas manusförfattarna fortfarande hitta nya plots som håller intresset på samma höga nivå som alltid.

Årets bästa nya: Louie

Urvalet var tunnt i år, då detta egentligen är den enda nya serie jag börjat med. Och i skrivande stund har jag heller inte sett klart den första säsongen. Den amerikanske ståupparen Louis C.K. ligger bakom serien där han spelar sig själv i vad som kanske bäst beskrivs som en mörkare och råare version av Seinfeld. Upplägget är väldigt likt men humorn är helt annorlunda. Som smakprov kan ni här under se ett klipp från det avsnitt där Ricky Gervais gästspelade som doktor. Något av det absolut roligaste jag sett i år...




Årets upptäckt: Chuck

Med tre säsonger på lager började jag och lillasyster under våren ta oss an denna actionkomedi. Handlingen kan ofta vara lite dum och over-the-top, så särskilt realistisk är den inte. Men det bryr man sig inte så mycket om, och underhållningen är verkligen på topp! Sedan kan jag inte undgå att nämna Yvonne Strahovski i den kvinnliga huvudrollen som är ögongodis av bästa sort =)

Årets roligaste: How I Met Your Mother

Förra året blev det delad vinst ihop med Big Bang Theory, då jag fann det omöjligt att skilja dem åt. Och jag var ytterst nära att göra detsamma även i år. Men vågen tippar ändå över åt How I Met Your Mother som haft en oerhört stark höst.

Årets avsked: 24

Många tänker på 2010 som året då Lost slutade. Jag har dock halkat efter och har både säsong 5 och sista 6e kvar att se. Det hade iofs inte spelat någon roll. För mig är nämligen 24 tveklöst den serie jag kommer sakna mest. Visst, de senaste säsongerna har inte varit lika bra som de första guldåren (säsong 1-4). Men krutgubben Jack Bauer har ändå avslutat starkt och jag hoppas innerligt att planerna på en efterföljande film går igenom så småningom.

Årets bästa enskilda avsnitt:
Castle - "Close Encounters Of The Murderous Kind"

Litegrann en ursäkt för att få nämna Castle även på årets lista. Men oavsett, detta nionde avsnitt av säsong 3 var fullkomligt briljant. En mysterisk mordutredning med stora drag av Arkiv-X, kan det bli bättre?


Ja det var mitt TV-år 2010. Kvar att publicera är musikåret plus övrigt blandat. Men detta inlägg anser jag nu vara klart. Stay tuned for part 3!

Kyling!



Kommentera

Publiceras ej