Nu när året närmar sig sitt slut och det börjar bli dags att sammanfatta de senaste tolv månaderna tänkte jag göra just det, fast ändå inte. Här kommer nämligen min efterlängtade (?) lista på förra filmåret, 2012! Jag blir uppenbarligen sämre och sämre. Min lista över 2011 publicerade jag så sent som i maj förra året. Detta "rekord" krossar jag med andra ord nu. Nåväl, låt oss få det här överstökat!
 
Vi börjar med plats 10 och räknar oss nedåt;
 
10. Chronicle - en film som tyvärr fallit lite i glömska, men jag minns att jag gillade den starkt och den förtjänar att nämnas här!
 
9. Prometheus - Ridley Scott kan än! Sen tackar vi Noomi för den klara förbättringen av hennes engelska uttal...
 
8. Safety Not Guaranteed - kort och gott årets indiefilm.
 
7. The Dark Knight Rises - gillade faktiskt denna mer än jag trodde, i mitt tycke den bästa i trilogin.
 
6. Looper - Halvvägs in en besvikelse, men oj vad den tog sig mot slutet!
 
5. Skyfall - En skön hyllning till Bond på sitt 50-årsjubileum. Sen är den ju vansinnigt bra också.
 
4. En Oväntad Vänskap - tveklöst årets feelgood!
 
BRONS: The Avengers - Skulle det verkligen funka att trycka in alla dessa superhjältar i samma film? Joss Whedon gav oss ett rungande JA! till svar.
 
SILVER: Take Shelter - Ett oerhört stämningsfullt och tolkningsfritt drama med en fullkomligt lysande Michael Shannon i huvudrollen. Sen har vi ju här även Jessica Chastain, som det ska erkännas att jag är lite kär i... Okej seriöst, jag är helt tokförälskad i denna kvinna.
 
GULD: Argo - Ja, trot eller ej, men Oscarsjuryn gjorde faktiskt helt rätt denna gång. En film fylld med sådan enorm spänning att det nästan saknar motstycke i filmhistorien.
 
 
Övrigt:
 
Årets Sämsta: War Horse - kom igen Spielberg, skärp dig!
 
Årets besvikelse: The Hobbit - An Unexpected Journey - absolut ingen dålig film, den hade definitivt sina moments (Gollum!) och utsikterna för trilogin ser fortfarande lovande ut. Men sett till de skyhöga förväntingarna som tyvärr inte lyckades uppnås så bosatte sig årets besvikelse i Midgård.
 
Årets mest uttjatade trailer: Dark Shadows
 
Årets skägg: Ben Afflecks i Argo

Kommentera

Publiceras ej