Ja, fototemat på bloggen har inte riktigt gått som planerat (what a shocker!). Jag slopar det inte helt, mer bilder kommer säkerligen. Men för att ta tillbaks bloggen till ett mer vanligt stuk har jag lite hastigt gjort en ny egoheader som får pryda bloggen tillsvidare...

Nu till inläggets mer intressanta del, som titeln antyder är det nämligen dags att sammanfatta året med nya listor av vad som varit absolut bäst i år. Vi börjar med filmåret. Vi kör nerifrån och upp i år. Eller uppifrån och ner. Hur blir det nu? Jaja, ni ser själva...

10. Daybreakers - Årets första skräll tar sig in på en finfin tionde plats.

9. Buried - Den här skulle man ha sett i Filmstaden Kista. Get it? Oooooh, jag ber om ursäkt. Men på många sett ett lyckat filmexperiment, och Reynolds imponerar stort på små ytor.

8. Unstoppable - Tony Scott levererar igen. Enkel och underhållande action när den är som bäst.

7. How To Train Your Dragon - Dreamworks bästa hittills. Mycket tack vare sitt otroliga soundtrack.

6. Salt - En liten skräll här också. Kan vara Angelina Jolies bästa roll någonsin. Tät och suverän action a la Bourne.

5. The Social Network - Tempot. Dialogen. Outstanding.

4. Kick-Ass - Sett till ren och skär underhållning var det här nog årets vinnare.


BRONS: Toy Story 3 - Pixar har sagt sig satsa på bästa film (alla kategorier) på oscarsgalan. Och tjaa, varför inte? Om det nångång ska hända så är det nog nu. Sista halvtimmen av denna film är bland det mest fantastiska jag någonsin sett.

SILVER: Mr. Nobody - närmast att rubba nedanstående var detta mästerverk. Halvflummig historia men oj så makalöst skickligt och vackert.

GULD: Inception - man kände direkt när eftertexterna började rulla, this is the one to beat. Men ingen lyckades. Jag kan tycka att Nolans Batman-filmer är något överskattade, men det här var verkligen något utöver det vanliga. För att enkelt sammanfatta med tre ord; Best. Mindfuck. Ever.


Honorable mentions: The Fourth Kind, Harry Brown, Exam,

Årets sämsta: When in Rome - Jag gillar dig fortfarande Kristen Bell, men snälla lär dig välja bättre manus i framtiden!

Årets "kom igång alldeles för sent": Iron Man 2

Årets svenska film (av de få man sett): Farsan

Årets "lyckades inte bestiga 3D-tronen": Tron:Legacy

Årets "mest testosteronfyllda biosalong": The Expendables

Årets ledmotiv som inte gick att få ur huvudet: http://www.youtube.com/watch?v=yOurYsAfaWg

Årets bästa nygamla jag missat sen tidigare: Blir en helt egen lista på dom faktiskt...

1. Der Untergang
2. The Time Traveler's Wife
3. Dazed And Confused
4. Den Gröna Milen
5. Tomten Är Far Till Alla Barnen

Ja, det var mitt 2010 med filmögon sett. Vad gäller allt det andra (serier, musik osv.) får ni vänta tills del 2. Det här inlägget har varit så gott som klart i flera dar och det känns som om jag inte lägger upp det snart så blir det aldrig av, haha.

Men nu har ni iaf fått lite läsning på min så regelbundet uppdaterade blogg, hoppas det var till belåtenhet. Och för all del, kommentera gärna om ni orkar. På återseende.

Kyling!


Kommentera

Publiceras ej