10. Another Earth - Smart idé som skapar en plattform för ett gripande drama i ett skönt långsamt tempo. Och ett klockrent slut därtill.
9. Drive - Till en början får man panikattacker av Ryan Goslings fåordiga karaktär. Men när filmen väl fått greppet om dig släpper den inte taget. En smått unik filmupplevelse som verkligen känns. Lägg därtill ett briljant soundtrack.
8. X-Men First Class - Suverän comeback av ett franchise jag inte trodde på efter den monumentala besvikelse som var X-Men 3.
7. The Adjustment Bureau - Den första filmen som spontant av mig benämndes "årets bästa film hitills" när jag väl såg den. Nu är den lite halvt bortglömd, men inte helt. ”Inception light” var helt klart en film som förtjänar plats på listan.
6. Source Code - Regissören Duncan Jones följer upp sitt mästeverk Moon med ännu ett strålande sci-fi verk. Ett tåg. En bomb. Och så lite tidsresande på det. Awesome!
5. 50/50 - Detta får väl då kallas en annorlunda sorts "feelgood". För att mynna ett nytt uttryck så vinner denna årets största "eftertextsleende".
4. Moneyball - En annorlunda sorts sportfilm som hålls uppe av en helt fantastisk dialog.
BRONS: Super 8 - En film som gör att man önskar att man vore elva igen. Träffar helt rätt hos det äventyrslystna barnet som fortfarande finns inom en. Första timmen är filmmagi på hög nivå. Tyvärr lyckas den inte hålla riktigt lika hög klass ända in i mål men ändå tveklöst en av årets höjdpunkter.
SILVER: Midnight in Paris - Ett sällan skådat lyckopiller till film. Toknjöt verkligen rakt igenom. Har sett alldeles för lite Woody Allen för att säga nåt om den aspekten men jag blir banne mig nyfiken att kolla på fler av hans gamla filmer om dom bara är ens i närheten av att vara så här bra.
GULD: The Help - En helt otrolig ensemble med oförglömliga karaktärer i ett drama som griper tag i en rejält. Tårdrypande utan att bli översentimental. Kort och gott en fantastisk film.
Övrigt
Årets svenska: Sound of Noise - Här må urvalet vara litet men det förtar inget av denna film som är en alldeles strålande konvertering från kortfilm till långfilm.
Årets sämsta: What's your number?
Årets besvikelse: Tintin, Sherlock Holmes 2: Game of shadows
Mina övriga 4or från året på filmtipset: The Fighter, 127 timmar, Warrior, Love, The Change-up, Fast & Furious 5, Captain America, The Kings Speech, Let Me In, Morning Glory, Four Lions, Hanna.